In 1986 zijn we naar Londen geweest.
Londen
Daar waar het allemaal is begonnen. Eigenlijk een paar maanden er voor. Paul wil graag naar Londen. Hij heeft een periode achter zich gelaten om opnieuw te beginnen. Hij vraagt Gerard met hem mee te gaan aangezien Gerard de weg wel weet in Londen. Tijdens de jaarlijkse barbecue van “JKG de Knuffelleu” komt dit uitje ter sprake en willen zowel Hans als Henry wel aansluiten. Vervolgens ligt het plan snel op tafel.
Later op de terugreis vanuit Londen wordt op het dek van de veerboot bedacht dit vaker te gaan doen. Wekelijks bij elkaar komen en dan een gezelschap spel te spelen. Tevens een contributiebedrag vaststellen om zo eens per twee jaar op pad te kunnen. De wekelijkse activiteit wordt eerst op de dinsdagavonden gehouden en daarna wordt deze ingeruild voor de donderdag. Dit zijn de avonden waar, onder het genot van een hapje en drankje, de wereldproblemen worden besproken en mogelijk opgelost.
Maar nu het verslag over Londen. Een stad met zoveel inwoners als destijds in heel Nederland woonden. Om daar te komen pakken we de trein naar Hoek van Holland. Daar mogen we inschepen voor een wel heel bijzondere overtocht. De weersverwachting is “onstabiel weer”. En dat hebben we geweten.
De glazen dansen op de bar. Net als de band, met vrolijk zingende dames, die de stemming er in probeerden te houden. Even later gaat de bar toch dicht aangezien de meeste gasten al in hun bedje liggen. Op verschillende plekken is de maaginhoud achter gelaten in toiletten.
Wij pikken dan toch nog maar een filmpje om de tijd te doden. Als we onze hut daarna opzoeken blijkt deze ver onder de waterspiegel te liggen. Veiligheidsschotten zijn dicht tussen de verschillende compartimenten waardoor het vinden van een toilet steeds moeilijker wordt.
Op het beuken van de golven weten we toch onze nachtrust voor een klein deel te pakken. In de ochtend mogen we dan toch de haven van Harwich binnen varen. Het merendeel van de reizigers heeft een duidelijk gevoel van opluchting.
Om het hart van Londen te bereiken pakken we de trein en stappen uit bij Victoria station. Op loopafstand is dan ons hotel. Super onderkomen waar we zeker de komende dagen de uitvalsbasis van kunnen maken.
Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we de stad voorzichtig gaan verkennen. Uiteraard met de “Underground”. Een snel en doeltreffend vervoermiddel. Diep onder de grond schieten we dwars van links naar rechts in Londen. Over “Links” gesproken. Wel even wennen dat het verkeer anders rijdt waardoor het oversteken een tegennatuurlijke actie wat betreft het uit kijken oplevert. Gelukkig helpen ze je door groot op de straat te vermelden “Look Right”. Als je in Londen aankomt waan je je al in een andere wereld, met zijn rode dubbeldekkers en zwarte taxi's. Londen is een stad van klassiekers zoals de Big Ben, Tower of London en Buckingham Palace. Maar naast een cultureel paradijs is Londen ook een shopping paradijs waar voor iedere smaak en ieders budget wel iets te vinden is
Het Britisch Museum
Alle toeristische aspecten worden bekeken. En bij een regenachtige dag is het Britisch Museum een aanrader. Veel te zien en makkelijk te bereiken. Het museum heeft een collectie van zeven miljoen voorwerpen, een van de grootste verzamelingen ter wereld. De voorwerpen zijn afkomstig van zowat alle beschavingen ter wereld, zowel oude als nieuwe.
Hoogtepunten zijn onder meer de steen van Rosetta (de sleutel tot de ontcijfering van de Egyptische hiërogliefen), een standbeeld van op Paaseiland, de oudste afbeelding van Christus en ontelbare mummies
Downing Street nummer 10
In Downing Street nummer 10 bevindt zich de ambtswoning van de Britse premier. Je zal het gebouw ongetwijfeld herkennen van de vele tv-interviews en toespraken die er gefilmd werden. De deur van Downing Street nummer 10 is dan ook de meest gefotografeerde deur ter wereld
Buckingham Palace
Buckingham Palace is een klassieker onder de Londense bezienswaardigheden. Het is de officiële residentie van de Queen en is het meest bekend door de ceremonie van de wisseling van de wacht, die er om 11.30 uur plaatsvindt (in de maanden april tot juli). Dit ritueel duurt ongeveer een half uur en kan je bekijken vanaf het plein voor het paleis.
Om toch ook meer boven de grond te zien wordt de Metro verruild voor een klassieke dubbeldekker. Als er toch steeds meer passagiers uitstappen, en het steeds minder op een centrum gaat lijken, lijkt het erop dat we niet de juiste richting hebben genomen. Weer dat `Links´. Als de dubbeldekker in de remise zich wil stallen bemerkt de chauffeur dat we nog aanwezig zijn. Vriendelijk worden we weer overgeheveld naar een bus die ons richting het centrum brengt.
Het avondleven is geweldig. Elke avond kun je je storten in het nachtleven. Disco `the Empire` kan ons wel bekoren. Als elke avond de lichten aangaan weten we dat we echt naar het Hotel moeten.
Na het opstaan, elke ochtend wel om 7.00uur, laten we ons het typische Engelse ontbijt wel smaken. Met een goed gevulde maag trekken we weer langs de verschillende bezienswaardigheden.
Harrods
Het warenhuis Harrods is wereldberoemd. Niet alleen de koopwaar loont de moeite, ook de architectuur van het gebouw is adembenemend. Als je Harrods grondig wil bezoeken, moet je er minstens een volledige dag voor uittrekken
Westminster Abbey
Wanneer je in de wijk Westminster bent zie je naast Westminster Abbey ook het Palace of Westminster, ook wel bekend als Houses of Parliament, met zijn bekende klokkentoren Big Ben. In dit paleis naast de Thames zetelt het Britse parlement oftewel het lagerhuis (House of Commons) en het Hogerhuis (House of Lords).
De oudste nog bestaande gebouwen van het Westminster-complex dateren van 1097. Het grootste deel dateert echter van na de wederopbouw in 1870. In 1265 vond hier de eerste bijeenkomst plaats van het Brits parlement, en tot op de dag van vandaag is dit nog steeds zo. Het gebouw is gigantisch, het telt ongeveer 1000 kamers, 100 trappenhallen en meer dan 3 kilometer gangen.
Tower Bridge
De Tower Bridge is een van de beelden die bijna elke toerist snel weet te linken met de stad Londen. Deze basculebrug over de rivier de Thames is één van de bezienswaardigheden die niet op je lijstje mag ontbreken als je de Britse hoofdstad bezoekt.
De Tower Bridge werd in 1894 voltooid en kan je naast de Tower of London terugvinden, waaraan deze brug ook haar naam dankt. Door de snelle groei van de commerciële activiteiten in de oostkant van Londen ontstond in de tweede helft van de 19de eeuw meer en meer nood aan een oeververbinding. In 1870 werd dan ook een tunnel onder de Thames aangelegd. Omdat deze enkel toegankelijk was voor voetgangers, bleef de nood voor een brug bestaan
In 1078 gaf Willem de Veroveraar - beter bekend als koning Willem I - de opdracht voor de bouw van de White Tower. De White Tower (kortweg: Tower) is gelegen aan de rivier de Theems en heeft in de loop der eeuwen dienst gedaan als staatsgevangenis, fort, koninklijk paleis, museum, garnizoen en arsenaal.
Trafalgar Square
Trafalgar Square (1840) is ongetwijfeld het meest bekende plein van Londen. Piccadilly Circus en Leicester Square zijn ook architectonische pareltjes, maar Trafalgar Square heeft net dat ietsje meer. Het plein is genoemd naar de zeeslag bij Trafalgar van 1805. Bij dit zeegevecht kwam Admiraal Nelson om het leven, ter ere van wie in het midden van het plein een zuil (Nelson’s Column) werd opgericht.
Al dat wandelen en aandacht hebben voor het moois wat Londen te bieden heeft maakt het hongerig. Daarom zoeken we een leverancier op met diverse snacks. Een ieder doet zijn bestelling en vol verwachting is een ieder op zijn snelle hap. Zo bestelde Henry een `Hotdog` nadat hij gevraagd heeft of ze deze wel verkochten. Alle bestellingen komen, behalve de Hotdog. Henry vraagt maar eens waar zijn Hotdog blijft. Heel rustig verteld de eigenaar We don´t sell Hotdogs. Daar houdt Henry zijn bijnaam aan over, Hotdog.
Maar aan elke trip komt een eind. Deze eerste ervaring zal even bijzonder eindigen als deze is begonnen. Met de trein weer naar Harwich en daar zullen we de boot weer nemen naar Hoek van Holland. De zee is spiegelglad dus het beloofd een prachtige overtocht te worden. Echter de trossen worden niet los gesmeten. Het duurt wel erg lang voor we gaan. Later wordt omgeroepen dat we niet varen voor er Engelse Supporters van boord zijn gehaald. Deze hebben bij een vorige overtocht nog al huisgehouden aan boord. Met veel vertraging komen we aan in Nederland. We kunnen nog net de laatste trein halen die ons naar huis brengt. We worden vergezeld door twee Duitse jonge dames die vanaf de boot ook naar het Oosten reizen en daar op een station opgepikt worden door een van hun ouders.
Een mooie trip die dus veel vervolg krijgt.
WIP is geboren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb